klik sini kalau berani!

kome hensem tapi takde ipad. nah ambik la!

Saturday, September 24, 2011

5 Negara Tercomel Di Dunia

Comel pada definasi aku bermaksud kecik. Mari kita terjah negara-negara kecik yang wujud di muka bumi ini.

5. San Marino


Ditemui pada tahun 301 sebelum masihi dan dipercayai negara paling tua di eropah. Terletak 700 M dari paras laut dan mempunyai 29000 penduduk. Pasukan bolasepak mereka masih bersaing di kelayakan Piala Dunia bersama England.

4. Tuvalu



Negara kepulauan pasifik juga diiktiraf antara pulau tercantik di dunia. Mempunyai 12000 penduduk. Paling terdedah dengan ancaman global warming kerana paras tertinggi di pulau ini hanya setinggi 5 M.

3. Nauru


Negara yang hanya mempunyai saiz sepertiga dari saiz Manhattan, New York dan mempunyai 13000 penduduk. Juga terancam akibat global warming sehingga Presiden Nauru pernah berkata "I forgive you if you have never heard of Nauru — but you will not forgive yourselves if you ignore our story."

2. Monaco


Negara comel yang paling dikenali kerana F1 dan Monte Carlo. Juga mempunyai taraf hidup antara yang tertinggi di Eropah dan penduduk yang mempunyai antara umur paling panjang antara 90-95 tahun.

1. Vatican City


Negara terkecik di dunia tetapi paling ramai dikunjungi kerana Vatican nie macam Mekah la kiranya. Mempunyai pasukan tentera sendiri yang ditugaskan untuk mengawal Pope.

sumber : kakiheboh.com

2 comments:

May Maisarah said...

Pehhhh...lawanyerrrr...

nk pi jugak!! =))

haadziq said...

nk ke mna cik may? vatican city ke..hehe