klik sini kalau berani!

kome hensem tapi takde ipad. nah ambik la!

Monday, October 3, 2011

Sains vs Sastera

 
Aku banyak tulis entri serius sejak kebelakangan nie. Risau jugak bila sense of humor aku dah semakin hilang. Selepas PMR, kanak-kanak Malaysia diberi pilihan sama ada untuk meneruskan pengajian dalam aliran sains atau aliran sastera. Walaupun keputusan result aku cukup elok untuk masuk aliran sains, tapi aku memilih untuk masuk ke kelas sastera.

Sebenarnya nama je aliran sastera ikhtisas,tapi kami belajar akaun dan ekonomi asas. Dari tingkatan 1 lagi aku dimomokkan supaya memilih aliran sains pada masa depan kerana khabarnya dapat menjamin masa depan yang gilang-gemilang. Aku pun tak paham kenapa pemikiran tersebut mesti wujud. Cikgu-cikgu nie ada dapat komisyen ke kalau budak-budak masuk kelas sains?

Kenapa aku pilih kelas sastera yang dianggap second class lower nie? 1) Aku tak minat math. Malangnya aku tetap belajar Add Math untuk SPM menyebabkan aku dapat 21/100 masa ujian form 4. Haha. 2) Aku cukup pening dengan istilah2 sains dalam subjek kimia, fizik, dan biologi. Aku tengok kawan2 sains aku separuh mati belajar dan rasanya aku tak cukup tabah kot. 3) Ada yang ketiga ke? Aku suka membaca dan benci mengira. Ekonomi Asas ada lebih banyak pembacaan berbanding Kimia.

Tapi sebenarnya terpulang la pada kome-kome sekalian kan. Bagi aku kelas sastera tak patut dianggap sebagai golongan kelas kedua. Kami pun bersama-sama memajukan negara jugak. Negara takkan maju tanpa ada engineer dan doktor saja.

Nak baca pendapat Nami tentang Sains vs Sastera nie kome boleh baca blog dia Teh Tarik Gelas Besar.

1 comment:

May Maisarah said...

Ikut hati, hanya kita yang tahu apa yang kita nak dalam hidup ni.

btw, i hate maths too! but i love chemistry! =))