klik sini kalau berani!

kome hensem tapi takde ipad. nah ambik la!

Saturday, October 8, 2011

Cita-Cita






Semua orang pernah ada cita-cita sejak dari zaman kanak-kanak lagi. Dulu masa sekolah rendah bila cikgu tanya, ada yang nak jadi doktor la, peguam la, cikgu la, macam gambo kat atas nie jugak. Pendek kata, cita-cita memang sebati dengan manusia macam kita.

Masa aku sekolah rendah, cita-cita aku nak jadi doktor. Aku rasa ini cita-cita paling femes kat dunia kot. Tak tau la kenapa semua budak-budak teringin nak jadi doktor. Then bila aku tau yang bapak aku pensyarah, aku mula teringin nak jadi macam dia. Lebih-lebih lagi aku nie takut darah sebenarnya. Sebenarnya aku suka tengok bapak aku jadi pensyarah sebab dia selalu dapat kursus ke luar dan kadang-kadang aku dapat ikut sekali. Hehehe.

Kemudian aku mula sedar yang aku ada bakat melukis. Mula la aku nak jadi kartunis pulak. Aku pernah jual lukisan aku dan buat komik untuk dijual jugak. Idola aku masa tu mesti la Akira Toriyama yang lukis Dragon Ball. Beliau memang inspirasi terbesar daku.

Masuk je sekolah menengah, berlaku kecelaruan identiti yang berterusan kepada aku. Bakat melukis yang ada langsung tak berkembang, minat mengajar dan hilang sama sekali. Mula la aku gelabah bila cikgu tanya apa cita-cita aku. Lepas PMR, aku masuk kelas sastera, belajar akaun. tapi sebenarnya aku tak minat akaun, aku lebih minat sejarah sampai aku pernah bercita-cita nak jadi ahli arkeologi.

Aku sambung belajar kat Matrik pun amek akaun. Tapi sebenarnya aku lebih macam dipaksa belajar benda yang aku tak suka. Masuk universiti pulak aku belajar pasal finance and banking. Kenapa? Dah aku dapat kat sini nak buat camna. Bukan pilihan aku pun. Tolong lah, aku sangat-sangat tak suka mengira.

Sekarang bila orang tanya, kenapa aku tak kerja bank, aku cakap je yang aku tak minat. Tapi lepas tu orang tanya balik "Tapi ko belajo finance kan? Kalau tak minat kenapa ko amek finance kat U dulu?"

Aku hanya mampu mengeluh dan mengeleng-geleng kepala.

Adakah cita-cita kome masih sama seperti zaman kanak-kanak?

4 comments:

PCL said...

pon tak sama gak cm bebudak dulu...tp lama kelamaan aku menyukai juga akhirnya dgn kerjaya skrg ni.

haadziq said...

ok la tu bro..aku ni dah jauh tersasar dari haluan hidup..

Tentang Kita said...

teringat zaman bebudak dulu..bercita2 ke main tp skang masuk dlm bidang lain yg xde kene mengena ngan cita2 aduyai...

haadziq said...

sama la kita akak..huhu