klik sini kalau berani!

kome hensem tapi takde ipad. nah ambik la!

Sunday, April 22, 2012

Movie Review : Battleship


Wah dah bersawang la. Maaf dah lama tak update. Sibuk sikit dengan kursus dalam masa 2 bulan nie. Tambah-tambah pulak idea kering kontang. Ok la pertama kali dalam hidup aku, aku pergi tengok wayang sebanyak 2 kali menonton cerita yang sama. Perghh!!! Memang gila kentang.

Mengisahkan seorang adik lelaki yang tak guna dipaksa oleh abangnya masuk tentera laut. Semasa menjalani latihan di laut, mereka menemui objek aneh di tengah laut.

Nak saspen ke? Rasanya ramai yang dah tengok kot cerita nie. Yang belum tengok sila ke pawagam cepat. Berbaloi 2jam yang anda tonton. Rugi sebab takde 3D jek. Dengan ini aku bagi 4/5 bintang untuk cerita ini.

Oh ya, aku dah jatuh cinta pada Rihanna..Umbrella...ellaa..ellaa..ekk..ekkk...





Saturday, March 24, 2012

SPM 2005

"kalau macam nie kamu belajar jangan harap la yang kamu dapat A masa periksa nanti!"

Cikgu ekonomi aku pernah sumpah yang aku takkan dapat A1 masa SPM nanti. Mungkin disebabkan aku seorang yang nakal, tak pernah buat koje sekolah dan sering mendapat markah rendah masa peperiksaan.

Dalam diam sebenarnya aku bertekad untuk menunjukkan yang aku mampu berjaya.

Akhirnya result SPM keluar. Nampak ada banyak A kat slip exam aku. Itu semua dalam jangkaan. Perghhh berlagak betul. Tapi mata aku meliar mencari subjek Ekonomi Asas.

Gua dapat A1 beb.

Terus aku cari cikgu ekonomi aku dan menunjukkan slip SPM aku. "Cikgu saya dapat A1" Ada bau-bau kepuasan semasa aku menunjukkan result kepada beliau.

"Emm..tahniah. saya tau kamu boleh"


Terima kasih kepada semua cikgu-cikgu yang telah mendidik daku menjadi insan berguna...

Friday, March 23, 2012

Manusia Yang Dikeji Juga Mampu Menyelamatkan Dunia

Gila tajuk entri aku nie dah macam karangan. Mintak maaf ye sebab gua lama tak update. Takde idea la beb seperti musim kemarau yang melanda Lenggong sekarang. Ahh merapik pulak daku ini. Ada tengok Carlos Tevez kembali bermain menentang Chelshit? Daripada manusia yang dihina dan dikeji kemudiannya menjadi penyelamat dengan membuat hantaran cantik untuk gol kemenangan Samir Nasri. Bak kata omputih from zero to hero. Ada juga beberapa contoh manusia yang dikeji sepanjang zaman tetapi membuat comeback yang sangat awesome.
"lu jgn majuk-majuk lagi tau.."
"pernah makan nasi dengan kaki???"


1. David Beckham

Piala Dunia 98 menyaksikan zaman emas bagi David Beckham. Dengan hantaran maut tepat, free kick secantik pisang emas dan rambut belah tengah yang menawan, beliau menjadi harapan seluruh umat England. Malangnya ketika menentang Argentina beliau telah dibuang padang dan menjadi punca kepada kekalahan England. Dikutuk, dikeji, dipersalahkan malah gambarnya dijadikan target di papan dart, Beckham menyatakan yang dia tak mampu untuk keluar rumah.

Pusingan kelayakan Piala Dunia 2002 menyaksikan England terumbang ambing untuk layak. Dalam perlawanan akhir kumpulan bertemu Greece, mereka cuma memerlukan keputusan seri untuk layak ke Korea/Jepun. Ketinggalan 1-0 mencemaskan England sehingga free kick Beckham membawa England ke Piala Dunia 2002. Beckham segera menjadi hero yang disanjung.

hikmat sepakan pisang

2. Eric Cantona

Siapa masih ingat tendangan kungfu Eric the King? Tendangan yang membuatkan beliau digantung 8 bulan dan dikeji oleh seluruh komuniti bolasepak (kecuali penyokong Man Utd) lebih-lebih lagi media England. Ironinya selepas 8 bulan beliau kembali semasa perlawanan menentang Liverfool yang berkesudahan seri 2-2. Assist 1 dan menjaringkan gol sebijik. Musim itu Man Utd menang double, EPL dan Piala FA malahan Cantona yang dikeji media turut mendapat anugerah Football Writer's Player of The Year.

Kesimpulannya? Jangan jadikan kejian orang sebagai alasan untuk kome tidak mencapai kejayaan. Sekian....
  

Sunday, March 4, 2012

Saturday, February 25, 2012

Movie Review : Adnan Sempit 2


Kalau kome dah tengok dan datang menonton buat kali kedua, kome duduk diam-diam je dah la. Tak payah nak bising-bising sambil buat sinopsis dekat orang yang belum tengok lagi. Spoil!

Sekian review filem dari saya. Marah nie.

Friday, February 24, 2012

Iklan Jawatan Kosong Di Majlis Agama Islam Perak (MAIPk)


Jeles melihat kawan-kawan sudah bekerja? Jeles melihat aku mempunyai dua orang bini? Rahsianya ialah aku bekerja dengan MAIPk. Kepada sesiapa yang merasakan diri mereka hensem, ingin berkahwin cepat, dan juga mempunyai cita-cita untuk bekerja dengan kerajaan, kome boleh cuba untuk memohon jawatan kosong di sini. Antara jawatan yang dibuka ialah :

1. Pegawai Tadbir
2. Pen. Pegawai Tadbir
3. Pen. Undang-Undang
4. Pembantu Tadbir
5. Pembantu Stor

Untuk iklan, syarat, dan borang permohonan kome boleh klik sini. Selamat mencuba!

Tuesday, February 7, 2012

Gambar Proton Baru?



Sumber gambo facebook dan funtaticko design.

Susah jadi orang berkerjaya nie. Sudah ada bini baru masih nak yang lain. Nasib baik gaji aku kecik

Sunday, January 29, 2012

Selamat Pengantin Baru Kepada Aku...

Merujuk kepada entri sebelum-sebelum ini iaitu memilih bini baru, akhirnya semalam aku dan dia sudah selamat diijab kabulkan. Kepada gadis-gadis, perkenalkan bini baru daku, iaitu Modenas Dinamik.



Ok ada beberapa pihak yang mempertikaikan mengapa aku memilih beliau. Ada yang kata beliau tak laju, tak cantik dan berbagai lagi cacian. Disini aku ingin menyenaraikan 3 sebab utama aku memilih dia.

1. Sebab dia rare
2. Sebab dia rare
3. Sebab dia rare.

Benarlah kata orang cinta itu buta....

Tuesday, January 24, 2012

Movie Review : Underworld Awakening


Secara jujurnya aku tak pernah tengok filem underworld sebelum nie. Kira ini 1st time la. Berkat daripada sinopsis awal yang diceritakan oleh kawan, aku terasa macam nak tengok jugak la.

Perang antara pontianak dan lycan semakin berterusan. Kerajaan mengambil keputusan untuk membuat proses pembasmian menghapuskan semua pontianak dan lycan. Malang bagi Selena apabila beliau dan pakwe nye Michael ditangkap dan dijadikan bahan eksperimen. Lepas xxx tahun dikurung akhirnya dia berjaya melepaskan diri dan mendapati Michael telah hilang. Muncul pulak seorang budak yang sama spesis macam Michael, iaitu hibird.

Siapa sebenarnya budak tersebut? Apa yang terjadi kepada Michael? Apakah benar semua pontianak dan lycan telah dihapuskan? Perghh rasa awesome bila berjaya membuatkan kome semua tertanya-tanya. Nak tau apa jadi sila ke pawagam berdekatan.

Cerita nie belum habis lagi. Aku yakin mesti ada sambungan lagi sebab ending tergantung. Mahu bintang? Saya bagi 7/10. Memang awesome.

Disebabkan cerita ini aku amek keputusan untuk menonton balik filem underworld sebelum nie. Kenapa aku tak pernah tengok sebelum nie yek?

Monday, January 23, 2012

Tahniah Arsengal #3

Perlawanan menentang budak tadika dirasakan amat mudah bagi team power seperti Man Utd. Ape yang power? Ayuh teruskan dengan ulasan penuh sarkastik dari saya.

1. Line up ada sedikit lain. Lindegard jadi keeper ganti De Gea. Bagus la, aku lagi percayakan beliau dari wolverine tu.

2. Van Persie di ambang kebangkitan? Itu hanya mimpi basah penyokong Arsengal. Beliau lebih banyak berlari dari membuat percubaan. Tapi gol dia memang superb. Aku rasa kalo Arsengal menang, man of the match mesti Alex Oxlade-Chamberlain. Sebab nama dia payah nak eja. Jones dan Rafael juga tewas di kaki dia.
teka apa maksud tulisan kat baju dia

3. Warga tua teras masyarakat. Hidup lama penuh jasa setia. Lagu nostalgik ini aku tujukan khas untuk Pakcik Giggs. Keeper Arsenal (maaf aku tak reti eja, nak sebut apatah lagi) kompem tak boleh tidur mengenangkan hantaran perkahwinan err hantaran tepat beliau.
"lama sudah kau hidup teruji..penuh ranjau dan rintangan musuh!" sempat lagi valencia menyanyi sambi menanduk

4. Seperti biasa jugak, Man Utd suka membuatkan team2 lain menggigit telur di saat akhir perlawanan. Dah dijangka tapi tetap seronok diraikan. Macam bayi baru lahir.
dramatik! dramatik!

5. Abis dah. Jumpa lagi di ulasan akan datang. Jangan sedey penyokong Arsengal. Hidup kan ibarat Van Persia. Sekejap power, sekejap macam ayam.

Sunday, January 22, 2012

Kenduri Tunang Kawan

Agaknya sudah jadi trend masa kini, bertunang pun orang laki pergi ikut jugak. Maklum la zaman kamera canggih-manggih nie, semua benda nak snap. Tadi aku merasa sendiri ikut kawan aku pergi bertunang. Saja amek feel, lepas nie bila turn aku tak gelabah dah. Hehehe.

Sebagai orang melayu a.k.a jawa sejati, 'menepati' masa merupakan ciri-ciri terunggul bangsa melayu. Janji pukul 10 datang pukul 10.15. Ok lettewww. Dah siap barang apa semua terus berangkat. Idok le jauh bebeno, dalam Perak sahaja.

Pukul 10.45, selamat tiba. Gelabah orang bertunang semakin nyata pada kawan aku nie. Ntah berapa kali enjin kereta mati. Sempat la aku mendengar-dengar apa yang orang tua dok sembang dalam tu.

"oh kome, doyan dah berbunge..moh kite pinang anak dare~"
"ewah-ewah..nyanyi pulak orang tua nie. ajer nye yer!"

Acara yang paling ditunggu-tunggu ialah makan beramai-ramai tanpa melihat orang sebelah. Disebabkan saka makan aku sudah tidur, aku cuma amek cikit jek. Sumpah aku menyesal sampai sekarang. Lauk sedap gila beb. Ini semua angkara awek sebelah meja aku la.

Habis acara, balik rumah bukak kek dan segala macam la. Dapat la souvenir sikit sebab aku pun tolong angkat jugak. Kepada Faiz kawan pejabat daku, selamat bertunang dan selamat menjadi bakal suami orang. Mike udoh bertunang tu jangan buat perangai hawor lagi. Rasa sedey cikit tengok kawan aku nie dah bertunang. Tinggal la daku seorang hidup membujang...

pat-pat siku lipat. mike lambat teman rembat. ater?

Saturday, January 21, 2012

Fakta Menguap

Tahukah kome menguap sebenarnya boleh berjangkit. Tak caye? Boleh try menguap tengok mesti member sebelah pun menguap jugak. Kajian menunjukkan 55% orang akan menguap selepas kawannya menguap.

Tahukah kome mendengar ceramah juga boleh mengakibatkan menguap tahap dewa laut? Masih belum ada kajian yang dibuat mengapa hal ini berlaku..

huargghhhhhh~

Sunday, January 8, 2012

Welcome Back Scholes!

Kalaulah aku dah pencen, tiba2 kerajaan panggil aku suruh berkhidmat semula, tobat aku taknak koje dah. Tetapi tidak pada Paul Scholes. Bila Pak Alex mintak beliau kembali dari persaraan, beliau terima dengan hati yang terbuka. Katanya...

"Gua rindu nak main bola. Rasa bangga bila manager masih percaya yang gua masih diperlukan. terharu beb!"

p/s : kepulangan beliau disambut dengan kemenangan 3-2 ke atas Man City.

sumber berita di sini.

Sunday, January 1, 2012

Movie Review : Ghost Protocol




Sebenarnya aku cukup menyampah bila review cerita macam nie sebab plot lebih kurang sama. Perisik, team mate, peluru berpandu nuklear Rusia (kenapa asyik Rusia jek? buat la peluru berpandu Nicaragua ke, kan awesome) misi menyelamat, dan berjaya.

Apa yang bezakan cerita nie dengan cerita yang lebih kurang sewaktu dengannya? First sekali, cerita ini serius saspen. Berapa kali ntah jantung aku hampir berhenti. Dia punya aksi pun terlalu banyak sampai aku pun jadi penat. Yang paling penting, takde adegan seks ataupun adegan yang boleh membuatkan adik-adik sekalian bangun.

Ok dah ngarut banyak, teruskan kepada review kita. Apa itu Ghost Protocol? Lebih kurang macam misi rahsia la mengikut kefahaman aku. Ada dokumen rahsia bocor, hero nak rampas balik, polis Rusia masuk campur, orang jahat power dan lawa (pergghh). Ada agen baru yang misteri, dan last-last dorang kena pilih sama ada biarkan perang nuklear berlaku ataupun balik rumah menanam jagung jika sempat.

Nak bintang? Aku bagi 7/10. Memang terbaik! Orang Ipoh sila tonton di pawagam di Bangunan Seri Kinta sebelah Yik Foong. Tiket RM 9 je beb. Mana ada kat tempat-tempat lain didunia ini.

Monday, December 26, 2011

PERKASA Bantah Penggunaan Dakwat Kekal


Episod bangang bajet Perkasa berterusan apabila tindakan mereka membantah penggunaan dakwat kekal untuk pilihanraya umum akan datang. Kata Syed Hasan Ali iaitu setiausaha Perkosa eh Perkasa menyatakan bahawa "penggunaan dakwat kekal itu membawa negara ke belakang" dan percaya bahawa "ramai pengundi Melayu tidak akan keluar mengundi jika penggunaan dakwat kekal diteruskan. Adalah memalukan negara yang jauh lebih maju dari negara negara membangun lain mahu menggunakan dakwat kekal dlm PRU

Jawapan aku :

Bodoh dan bangang. Pembangunan negara diukur dari segi dakwat ke? Berbanding sistem biometrik yang boleh dimanipulasi, penggunaan dakwat kekal terbukti dapat menghalang pengundian berulang. Malah dengan kos lebih murah. Baik guna benda murah yang terbukti berkesan dari benda mahal yang tak kompem jadi ke tak. Tolong jangan jadi bangang.

Melayu taknak keluar mengundi? Kenapa pulak? Dakwat tu ada najis ke hapa. Negara-negara Islam yang lain dah banyak pakai la beb. Bangang melantun.

Kata Perkasa lagi...

"Perkasa percaya gesaan untuk penggunaan dakwat kekal ini adalah dari pihak yang sebenarnya tidak mahukannya juga tapi oleh kerana ini cara untuk membuatkan orang Melayu dan Islam tidak mahu keluar mengundi, mereka usahakan juga gesaan”. 

 Jawapan aku :

Ini sesungguhnya memang takde point lain dah nak bangkang. Sikit-sikit dengan alsan melayu, alasan Islam. Kemon la beb, orang lain berani nak berubah mengapa kita taknak? Bagi aku selagi benda nie tak haram, apa salahnya cuba. Kalau dah betul tak berkesan jangan buang dah. Orang Bota cakap try and error.

Al-mangkuki....

yeaaahhhh!!!

Sunday, December 25, 2011

Tahukah Kome?


Kaunter-kaunter turut dibuka pada setiap hujung minggu sehingga hujung tahun ini untuk memdahkan orang ramai membayar zakat di semua pejabat agama daerah (kecuali Lenggong).

Saturday, December 24, 2011

Ulu Kinta Terkenal Di Mata Dunia

Tahun : 2005
Lokasi : SMKA Sultan Azlan Shah, Bota

Terdapat satu subjek maut yang perlu ditempuhi oleh kanak-kanak genius iaitu Matematik Tambahan ataupun lebih mesra dengan panggilan Add Math. Pada tahun tersebut, kami telah menerima kedatangan seorang guru baru yang dikatakan pakar add math seantero Perak iaitu Cikgu Mat Nor. Macam biasa bila hari pertama cikgu mengajar, mesti la dia nak berkenalan dengan semua murid-murid dia kan. Lalu kami pun memperkenalkan diri masing-masing.

Punya la power cikgu nie, bila dia tanya sorang-sorang duduk kat mana dia boleh kenal lokasi serta tempat-tempat yang berhampiran. Sampai kawan aku yang duduk jauh di Gerik pun beliau boleh tahu lokasi malahan kenal pulak dengan ketua kampung. Tapi aku yakin yang beliau mesti takkan dapat detect kawasan Ulu Kinta.

"Nama saya bla...bla...adik beradik bla..bla...Saya duduk di Perumahan Awam 2, Ulu Kinta" tutur aku dengan keyakinan yang tinggi bahawa beliau tak tau di mana Ulu Kinta.

" Ooo..RPA yek? depan kem polis kan?" balas Cikgu Mat Nor dengan yakin. Umpama membalas smash.

" Err..haah..haah..Betul la tu.."

Tak sangka Ulu Kinta sangat terkenal....

Saturday, December 17, 2011

Aku, Bas Sekolah dan Lenggong

Sebelum datangnya tahun hijrah, bas rasmi bagi budak-budak Azlan (SMKASAS Boston) adalah sebijik bas Tata hijau yang usang lagi tidak menggiurkan. Masa aku form 4 (tahun 2004) sudah kedengaran bahawa bas baru akan tiba. Sebagai orang kuat Sejafi ataupun Persatuan Sejarah dan Geografi, aku mula mengatur satu rombongan ke Muzium Arkeologi Lenggong.

Hari demi hari, bas yang ditunggu masih belum tiba. Tarikh rombongan sudah semakin hampir. Takkan nak naik bas Tata usang kot. Tak awesome kata orang Boston. Seminggu sebelum bertolak, akhirnya bas pun sampai. Yabedabedu...kami yang rasmi dulu. Hahaha.

Pagi sebelum bertolak, ada makan sarapan dulu. Menu pagi tu ketiow goreng. Kenapa aku ingat sampai sekarang? Kome kena baca sampai habis baru tau. Masuk-masuk je dalam bas, bau bas baru begitu kuat untuk dihidu. Adunan bau bas dan ketiow goreng dalam perut menghasilkan enzim yang tak selesa untuk perut aku.

Lepas baca doa, kami pun bertolak. Masa tu jalan nak ke Lenggong bukan lurus macam sekarang. Bengkang-bengkong. Perut aku makin tak selesa. Kepala pun dah masuk angin. Aku ambik keputusan untuk tido dengan harapan rasa sengal-sengal jahanam ini bakal berkurangan. Tapi tak lama. Jalan ke Lenggong betul-betul mencabar aku. Akhirnya aku mula rasa ada sesuatu didalam tekak aku...

Aku mula cemas.

Dalam situasi yang genting itu aku mula mencari-cari beg plastik. Tiada. Objek didalam tekak semakin hampir keluar. Kawan-kawan ketawa riang tanpa mempedulikan aku. Aku segera ke kerusi paling belakang sekali untuk mengelakkan tindakan selanjutnya dilihat oleh gadis-gadis. Dalam perjalanan ke belakang akhirnya aku tewas....

Uweekkkk!!! Uwweekkk!!

Tudia ketiow....

Pada masa itu aku mula merasakan kelegaan yang tiada tandingannya..

kesan-kesan ketiow masih boleh dilihat di kerusi 2 dari belakang sebelah kanan. Gambo ihsan dari blog budak-budak Azlan.

Friday, December 16, 2011

Memilih Bini Baru

Orang cakap nak bina masjid nie memang banyak dugaan. Dugaan dan cabaran yang paling beso untuk aku mestilah memiliki kewangan yang kukuh dan stabil. Alhamdulillah aku dapat bonus 2 bulan gaji. Terkejut gak. Aku masih lagi tersenyum sampai sekarang. Masa kome baca nie pun aku tengah senyum lagi. Siyes tak tipu.

Apa yang kita nak buat dengan duit banyak-banyak nie? Kahwin la apa lagi. Aku sebenarnya menghadapi dilema dalam memilih dua calon yang sesuai. Harap keme-keme sekalian boleh membantu teman menyelesaikan masalah ini.

Calon 1 : Modenas GT 128

gambo pinjam dari google. 

Kelebihan :
1) Motor baru. Enjin insyaAllah tiada masalah.
2) Laju. Top speed boleh lawan LC ( deme yang kabo)
3) Lawa. Lawa kot. Sapa cakap tak lawa dia gila.
4) Bukan dalam kategori motor panas. 

Keburukan :
1) Rasanya tak mampu nak beli cash. Kena hutang kot.


Calon 2 : Yamaha SS Two 110

juga ihsan google

Kelebihan :
1) Murah gila. Boleh bayar cash sambil korek hidung.
2) Bunyi ekzos dia paling sedap dan seksi.
3) Bentuk dia klasik tapi nampak gagah. Macam Aaron Aziz.
4) Laju jugak.

Keburukan : 
1) Motor lama. Kena pandai cari yang betul-betul elok.
2) Pakai 2T. Orang kaya je pakai 2T nie.
3) Agak-agak bawak Ipoh-Lenggong selamat tak?

Kome rasa mana yang sesuai jadi bini aku?

p/s : jangan bagi cadangan suruh angkat kereta. Aku masih sayangkan Kelisa Turbo aku.

Monday, December 5, 2011

Ejen Sinar FM

Hari ini (sebenarnya minggu lepas) aku rasa sangat-sangat bertuah sebab terserempak dengan Ejen Sinar FM kat Giant Tambun. Aku memang minat gila kat Sinar FM. Walaupun kawan-kawan yang menumpang kereta mengeji aku kerana mendengar lagu-lagu retro, tapi peduli hapa aku. Kome tumpang keta aku, dengar je la. Turunkan di tepi jalan nanti baru tau.

Ada banyak barang-barang free yang deme bagi. Aku dapat topi sebab bagitau nama penyampai radio Sinar. Tiba-tiba aku ternampak deme mengeluarkan 1 benda yang paling aku nak dalam dunia untuk diberikan kepada orang bertuah...

CD lagu XPDC album Rasopariso.

Sumpah aku nak sangat CD tu. Tapi nak dapat bukan senang, kena jawab soalan dulu. "Lagu Fantasia Bulan Madu, kat track ke berapa? Siapa boleh jawab saya bagi CD nie free" kata brader Sinar tersebut.

Maka berebut-rebut la kami menjawab, tapi takde pun yang kena. Aku pun cuba nasib jugak. Semua nombor kitorang bagitau, tapi takde yang kena. Heran jugak. Last-last ada sorang akak nie jawab.

"Err..takde?"

"Yee..betul akak. Lagu Fantasia, Search yang nyanyi. Bukan XPDC. Akak boleh amek CD nie"

Haram. Soalan pancing. Aku pun tau Search yang nyanyi. Terkono den.

Disebabkan terlalu tensen, aku terus beli CD tu kat kedai.

seronok..seronok