klik sini kalau berani!

kome hensem tapi takde ipad. nah ambik la!
Showing posts with label aktiviti masa lapang. Show all posts
Showing posts with label aktiviti masa lapang. Show all posts

Sunday, January 22, 2012

Kenduri Tunang Kawan

Agaknya sudah jadi trend masa kini, bertunang pun orang laki pergi ikut jugak. Maklum la zaman kamera canggih-manggih nie, semua benda nak snap. Tadi aku merasa sendiri ikut kawan aku pergi bertunang. Saja amek feel, lepas nie bila turn aku tak gelabah dah. Hehehe.

Sebagai orang melayu a.k.a jawa sejati, 'menepati' masa merupakan ciri-ciri terunggul bangsa melayu. Janji pukul 10 datang pukul 10.15. Ok lettewww. Dah siap barang apa semua terus berangkat. Idok le jauh bebeno, dalam Perak sahaja.

Pukul 10.45, selamat tiba. Gelabah orang bertunang semakin nyata pada kawan aku nie. Ntah berapa kali enjin kereta mati. Sempat la aku mendengar-dengar apa yang orang tua dok sembang dalam tu.

"oh kome, doyan dah berbunge..moh kite pinang anak dare~"
"ewah-ewah..nyanyi pulak orang tua nie. ajer nye yer!"

Acara yang paling ditunggu-tunggu ialah makan beramai-ramai tanpa melihat orang sebelah. Disebabkan saka makan aku sudah tidur, aku cuma amek cikit jek. Sumpah aku menyesal sampai sekarang. Lauk sedap gila beb. Ini semua angkara awek sebelah meja aku la.

Habis acara, balik rumah bukak kek dan segala macam la. Dapat la souvenir sikit sebab aku pun tolong angkat jugak. Kepada Faiz kawan pejabat daku, selamat bertunang dan selamat menjadi bakal suami orang. Mike udoh bertunang tu jangan buat perangai hawor lagi. Rasa sedey cikit tengok kawan aku nie dah bertunang. Tinggal la daku seorang hidup membujang...

pat-pat siku lipat. mike lambat teman rembat. ater?

Monday, December 5, 2011

Ejen Sinar FM

Hari ini (sebenarnya minggu lepas) aku rasa sangat-sangat bertuah sebab terserempak dengan Ejen Sinar FM kat Giant Tambun. Aku memang minat gila kat Sinar FM. Walaupun kawan-kawan yang menumpang kereta mengeji aku kerana mendengar lagu-lagu retro, tapi peduli hapa aku. Kome tumpang keta aku, dengar je la. Turunkan di tepi jalan nanti baru tau.

Ada banyak barang-barang free yang deme bagi. Aku dapat topi sebab bagitau nama penyampai radio Sinar. Tiba-tiba aku ternampak deme mengeluarkan 1 benda yang paling aku nak dalam dunia untuk diberikan kepada orang bertuah...

CD lagu XPDC album Rasopariso.

Sumpah aku nak sangat CD tu. Tapi nak dapat bukan senang, kena jawab soalan dulu. "Lagu Fantasia Bulan Madu, kat track ke berapa? Siapa boleh jawab saya bagi CD nie free" kata brader Sinar tersebut.

Maka berebut-rebut la kami menjawab, tapi takde pun yang kena. Aku pun cuba nasib jugak. Semua nombor kitorang bagitau, tapi takde yang kena. Heran jugak. Last-last ada sorang akak nie jawab.

"Err..takde?"

"Yee..betul akak. Lagu Fantasia, Search yang nyanyi. Bukan XPDC. Akak boleh amek CD nie"

Haram. Soalan pancing. Aku pun tau Search yang nyanyi. Terkono den.

Disebabkan terlalu tensen, aku terus beli CD tu kat kedai.

seronok..seronok

Monday, November 7, 2011

Resipi Rahsia Aidiladha

Disebabkan stok daging yang telah melimpah luah di dapur peti ais, mak menyuruh aku untuk mencari resipi rahsia dengan menggunakan daging. Bosan dengan sup dan rendang gamaknya. Sebagai anak yang baik, kewajiban kepada emak segera dipatuhi. Terima kasih kepada Pakcik Google. Hahaha.

Kome nak guna? Sini teman nak kongsi resipi rahsia. Mana tau kome boleh try buat kot-kot menjadi.

Bahan-Bahan:
1 kg daging
1 1/2 biji kelapa
15 tangkai cili kering
1 s/b ketumbar (goreng tanpa minyak dan tumbuk kasi pecah sikit)

kawan-kawan sebagai tukang rasa

Bahan yang dikisar:
500 gm bawang merah
10 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
5 batang serai
2 inci halia
Garam dan gula (secukup rasa)

Cara:
1. Rebus daging hingga empuk, kemudian siat sehingga halus.
2. Gunakan ayor rebusan daging untuk memerah santan. Perah santan lebih kurang tiga cawan.
3. Masukkan pati santan bersama bahan kisar & daging dan jerang di atas api sederhana.
4. Bila hampir kering, masukkan ketumbar yg ditumbuk kasar. Kacau sehingga ia kering.
5. Sejukkan dan simpan.

6. Panggil kawan untuk test masakan anda

Dah siap..Tadaa...

Dah siap dah resipi rahsia kita. Serunding daging.

Selamat mencuba~ (dengan gaya ala-ala Chef Wan)
 

Saturday, October 29, 2011

Movie Review : In Time


Semasa semua orang tengah kalut nak tengok Real Steel, aku ambil keputusan untuk tengok cerita nie. Sebenarnya aku tak tau pun tentang kewujudan cerita nie, sejak kena posting ke Lenggong nie hubungan aku dengan dunia luar macam terganggu cikit. Pilihan aku memang tepat. Cerita ini langsung tak mengecewakan daku.

Dalam cerita ini, masa adalah segala-galanya. Kalau kita sekarang cakap "time is money" tapi buat bodoh jek, dalam cerita ini masa sememangnya emas yang amat bernilai. Masa adalah currency, dan umur kita dikira berdasarkan masa. Tak paham? Macam nie, selepas umur 25tahun, wajah manusia akan kekal pada umur tersebut dan countdown masa akan bermula. Nak topup masa melalui kerja atau nak mulia cikit, boleh rompak masa dari orang lain. Masa akan berkurangan apabila kita membeli barang atau perkhidmatan. Contohnya ayor kopi 5 beharga 5 minit, dan tambang masa berharga sejam.

Jadi apa yang watak utama buat dalam cerita nie? Beliau cuma pekerja marhaen biasa yang hidup cukup2 makan tetapi ditakdirkan mendapat tambahan 100 tahun usia dari seorang lelaki yang jemu hidup kerana terlampau banyak usia.Apa yang beliau lakukan terhadap umur tersebut? Apa kaitan Amanda Seyfried dengan beliau? Yaa..saspen seperti biasa la kan.

Cerita nie memang best dan super awesome. Cukup untuk menyedarkan aku bahawa masa yang kita ada sekarang cukup bernilai dan sesungguhnya hidup kekal lama tak semestinya menjanjikan kebahagiaan. Aku sangat-sangat mengesyorkan cerita nie kepada kome-kome sekalian. Aku bagi rating 4/5.

Amanda Seyfried memang hot.

Tuesday, October 11, 2011

Movie Review : Johnny English Reborn


Rasanya belum terlambat lagi kan nak review cerita nie? Mintak maaf kalau aku lambat tengok sebab aku memang teramat-amat bz minggu lepas dan minggu nie. Semalam baru ada masa nak tengok selepas bosan merayau-rayau di Mines. Hehehe.

Sebagai kanak-kanak yang membesar dengan menonton Mr. Beans, aku memang takkan lepaskan peluang untuk menonton filem dia pulak. Cerita mengisahkan tentang Johnny English yang dibuang kerja telah pergi bertapa di tokong Shaolin dan belajar Ilmu Telur Besi. Dia akhirnya dipanggil kembali untuk menyiasat komplot pembunuhan untuk membunh Perdana Menteri China.

Apakah cabaran yang bakal dihadapi oleh Johnny? Siapakah musush sebenar yang cuba untuk membunuh PM China? Adakah Ilmu Telur Besi yang dipelajari mampu untuk membantu beliau? Rasanya ramai yang dah tengok kot. Aku je yang lambat. Kalau belum lagi aku cadangkan kome pergi tengok laju-laju.

Cerita memang kelakar. Tak berhenti-henti aku gelak dari mula. Makcik Cina pembunuh pun memang horror. Watak dia sangat menakutkan. Nak bintang? Aku bagi 5/10. Cukup tak?

Sunday, September 25, 2011

Karnival Usahawan Desa (KUD)

Benda nie dah pun berakhir hari ini (25 Sep) tapi alhamdulillah aku dapat jugak menjejakkan kaki ke sana. Sebenarnya tujuan aku ke sana hanyalah sebagai tempat persinggahan sebelum aku ke Subang. Kawan aku yang nak ke sana, aku temankan dia jek.

Perjalanan kami bermula di Nilai. Cuaca seram-seran sejuk selepas hujan menemani kami. Sampai saja di Putrajaya, kami pergi parking motor dulu sebab kami bawak motor. Ada banyak gerai dan pameran di sini terutamanya yang berkaitan usahawan desa dan IKS. Ada juga pameran dari agensi kerajaan seperti MARA dan Jabatan Orang Asli.

Model KUD

Gerai-gerai pameran yang banyak nie tidaklah menarik nafsu aku melainkan makanan-makanan yang enak. Di KUD ini juga ada pertunjukan masakan dari pelbagai negeri di Malaysia. Negeri paling kaya di Malaysia iaitu Perak (kaya sebab takde negeri emas) mempersembahkan rendang tok, pecal, dan laksa kuale kangso. Cayalah Perak!

gerai orang Perak.

Dah puas menjelajah Putrajay, kami pun teruskan perjalanan ke Subang. Serius aku tak tau jalan ke sana. Aku ikut signboard jek. Tapi disebabkan Wak iaitu model di atas yakin dengan aku, maka aku tabahkan hati. Perjalanan hari nie sangat adventure. Malah menguatkan azam aku lagi untuk menjelajah Malaysia dengan motor. InsyaAllah suatu hari nanti...

Sunday, September 18, 2011

Skor Yob Skor!

Malam tadi tengok bola Perak lawan Sabah kat Astro Arena. Perak menang 2-1 dan layak ke suku akhir (kot?).

Meremang bulu roma aku bila dengar penyokong stadium nyanyi "Ipoh mali talak sombong" setiap kali gol dan masa hujung perlawanan. Teringat suasana yang sama bila aku pergi ke stadium bulan lepas.

Harap atmosfera nie dapat kekal sampai final. Yearghhh..

Sunday, September 11, 2011

Man Utd vs Bolton

Malam tadi telah berlangsung perlawanan derbi manchester antara pasukan terkuat didunia menentang Bolton. Adik Wellbeck yang injured digantikan dengan adik Chicharito yang power manakala adik Smalling ditugaskan memanaskan bangku simpanan. Adik Jones yang biasa di bek tengah ganti tempat dia.

Seperti derbi yang lain perlawanan berlangsung agak panas dan penuh aksi. Adegan tackle-menekel berlangsung dari minit ke 5 lagi. Minit ke 5 juga dah ada gol dari adik Chicharito. Gila hapa makan budak2 nie. Aku dah nampak Bolton bakal ikut jejak langkah tadika Arsenal.


 gaya sepakan Chicharito yg tak mungkin dapat ditiru budak tadika arsengal

2 hatrik berturut-turut. penangan lemang dan ketupat raya gamaknya


 Full time : 5-0. Abang Rooney hatrik adik Chicha 2 bijik. Aku tido dengan bahagia semalam ditemani hujan.

adik2 power harapan keluarga di masa depan

Saturday, September 10, 2011

Movie Review : Nasi Lemak 2.0






Mula2 masa nak beli tiket, aku terkejut jugak tengok seat yang hampir penuh. Wah, tak sangka betul. Ramai jugak yang berminat nak tonton cerita ini. Rasanya ramai yang dah tau kot pasal Namewee, mamat yang penuh kontroversi. Sekali sekala tengok filem cina malaysia apa salahnya. Support cikit beb...

Cerita mengisahkan tentang Hero Huang yang cuba untuk mencari resipi nasi lemak terbaik. Dalam perjalanan mencari resipi tersebut, beliau telah menemui pelbagai pengalaman dan berjumpa dengan pelbagai jenis orang. Mengapakah beliau cuba mencari resipi tersebut? Adakah beliau berjaya dalam misi tersebut? Seperti biasa, saspen la.

Ok, jalan cerita ada banyak kurang, tapi berjaya ditutup dengan banyak adegan lawak. Adegan menyanyi2 pun banyak jugak. Banyak scene2 mengarut tapi enjoy. Pendek kata, aku cadangkan cerita ini kepada orang yang dah lama tak gelak ataupun sense of humor mereka hampir hilang. Lupa pulak, aku rasa cerita ini ada pengaruh cerita God of Cookery lakonan Stephen Chow. Tengok God of Cookery dulu baru tengok Nasi Lemak 2.0 ok.

Rating? Rasa macam nak bagi 6/10 tapi aku up cikit jadi 7/10.

"Anjing tak kurus kerana tak rindu, manusia jadi kurus kerana rindukan seseorang"

Sunday, September 4, 2011

Stranger Than Fiction


Seriously aku memang tak suka dengan cerita2 yang berunsurkan drama. Tapi bila kawan aku rekemen supaya tengok cerita ini dengan gaya yang bersungguh sambil memuji2 dengan gaya bahasa yang aneh, aku pun mula terpedaya dengan pujuk rayu dia. Sumpah cerita ini memang terbaik hanya dari ladang!

Gaya penceritaan lebih kurang macam novel, aku tak pernah jumpa lagi cerita berunsur macam nie. Kisah tentang seorang Harold Crick lakonan Will Ferrell yang sering mendengar bunyi2 aneh disekeliling dia seperti ada orang menceritakan kisah hidup dia. Lebih kurang macam nie la, ape perasaan kome bila ada menceritakan tentang kisah hidup kome dan kisah itu pula betul2 ditulis? 

Mula2 Crick cuma menganggap tu cuma benda bodoh yang saja menganggu kehidupan hariannya, tapi bila semakin lama menjadi semakin annoying menyebabkan dia mula tertekan. Dia mula mencari punca suara tersebut dan akhirnya dia menemui perkara yang mengejutkan iaitu.....

Haa..saspen tak? Hahaha. Seperti biasa la aku memang suka elemen saspen nie. Bagi yang belum tengok lagi, aku jamin kome akan puas hati. Nak download boleh klik di sini. Ini blue-ray punya gambar, memang tiptop.

Seperti biasa juga aku akan bagi rating. Kali ini tinggi sikit. 8/10. Selamat menyedut dan selamat menonton.

Thursday, August 25, 2011

Kingdom of Heaven


Kingdom of Heaven merupakan cerita epik perang terbaik yang pernah aku tonton sepanjang hidup aku. Jarang cerita sejarah islam sebegini dibuat menyebabkan aku tertarik dengan filem ini. Mengisahkan tentang Balian, seorang tukang besi yang berasa hidupnya tidak dirahmati, jiwa berkecamuk sehingga akhirnya menyertai pasukan perang salib ke Jerusalem untuk mencuci dosa. Tanpa disedari beliau sebenarnya anak kepada Lord of Ibelin yang mempunyai memerintah suatu kawasan di Jerusalem.

Filem ini secara keseluruhannya memaparkan kisah perang salib yang benar-benar terjadi semasa penaklukan Salehuddin Al-Ayubi ataupun dikenali sebagai Saladin oleh orang kafir. Balian terpaksa memimpin pasukan kafir mempertahankan Jerusalem setelah mereka tewas dalam perang Hittin. Balian menghadapi masalah kerana disebabkan ramai penduduk kampung yang bukan pejuang untuk pergi berperang.

Antara babak yang paling best dalam cerita ini semasa pasukan salib pergi menentang Saladin dalam perang Hittin. Walaupun dinasihatkan agar tidak pergi kerana itu merupakan muslihat, tetapi pasukan kafir bangang tetap meneruskan perjalanan mereka. Ditunjukkan dalam babak ini yang pasukan salib keletihan kerana mengharungi perjalanan jauh tanpa bekalan air dan tewas teruk.

Lagi babk best semasa persiapan pasukan Saladin sebelum menyerang Jerusalem dimana tentera islam telah menunaikan solat subuh sebelum pergi berperang. Berbeza dengan kebanyakan orang masa sekarang nie. Babak peperangan juga mengingatkan aku dengan cerita Lord of The Ring. Memang awesome dan realistik.

 saat dimana tentera islam memecah masuk kedalam Jerusalem


Bagi kome yang masih belum menonton, aku cadangkan cerita ini sebagai pencuci mata. Nak bintang? Aku bagi 5 bintang.

p/s : Semasa penyerahan Jerusalem oleh Balian kepada Saladin, beliau telah bertanya.." what's worth Jerusalem?"

jawab Saladin "nothing" sambil berpaling meninggalkan Balian. Kemudian beliau menoleh sambil tersenyum dan berkata....


"everything.."

Monday, August 22, 2011

Gambar Lucah

haaa..geli..geli...
(identiti beliau dirahsiakan untuk tujuan keselamatan)

Thursday, August 18, 2011

Segmen : Ucapan Hari Raya Bloggers


Ini ada satu segmen yang aku join sempena hari raya. Segmen ini adalah tajaan Cik Pop. (tepuk3) Bagi kome yang nak join kome boleh klik kat gambo atas atau kat sini.


Dikesempatan ini teman ingin mengucapkan selamat hari raya kepada semua rakan bloggers, ibu bapa dan kawan2 yg mengenali diri ini terutamanya kanak-kanak dari PT 5226, Taman Desa Anggerik. Tahun nie kome puasa penuh tak? hehe..Teman nak mintak maaf kalo teman ade terkaso bahase atau berguro tak kena tempat kepada kome semua. Akhir kata, majulah sukan untuk negara. 

Thursday, August 11, 2011

tanda-tanda PC anda diserang virusul

Virusul adalah bahasa ciptaan aku yang bermaksud virus/malware/trojan dan yang sama waktu dengannya. Dengan kebolehan yang ada pada aku, ingin aku berkongsi tentang tanda-tanda komputer kome diancam oleh keancaman ini.

virusul dan konco-konconya

1. Komputer kome bercakap dengan kome.

Jangan takut kanak-kanak sekalian. Tidaklah bermaksud bahawa komputer ini tiba-tiba mengucapkan "hai" kepada anda di saat anda sedang asyik bermain game, tetapi muncul 'pop-up'  seperti iklan pada window komputer kome. Lebih menghairankan lagi bahawa beliau asyik berlari-lari di windows kome bagaikan tidak berpuasa. Inilah tanda kewujudan virusul Rogueware.

2. Komputer Bergerak Lambat

Jika tiba-tiba kome mendapati bahawa komputer kome sangat lembab dan menyakitkan hati, itulah tanda bahawa virusul sudah menyerang masuk. Ini kerana organisma jahat ini berperanan menyerap kekuatan dan kelajuan komputer kome. Tetapi jika kome masih menggunakan perisian intel pentium, windows 2000 dengan RAM 512mb, anda dinasihatkan mengabaikan mesej diatas.

3. Internet Berubah Menjadi Siput Babi

Ini satu lagi peringatan serius. Jika kelajuan internet kome seperti siput khinzir walaupun kome memakai unifi, itulah juga tanda-tanda kejadian. Organisma terkutuk bernama Malware sangat suka menggunakan internet untuk kepentingan peribadi dan mengabaikan hak anda yang membayar bil setiap bulan. Lebih kurang macam parasit laa..

4. Ada File Yang Hilang Atau Korup

Ini dah macam tanda-tanda akhir kiamat. Cacing (Worm) ini sangat pintar sehingga mampu untuk menghapuskan file dalam simpanan anda. Jika sudah sampai ke peringkat ini, segeralah bertaubat.

5. Antivirus hilang dan Firewall Tidak Aktif

Virusul bertahap jeneral mampu untuk menghilangkan dan mematikan antivirus anda. Pastikan antivirus anda diupdate selalu.

6. Komputer Dengan Bahasa Uganda

Jika anda tidak mengetahui bahasa apa yang terpapar di komputer anda, faham-faham sajalah. Jika anda masih memahami bahasa yang dipaparkan seperti bahasa papua new guinea, jangan pula berasa gembira dan melakukan sujud syukur kerana ia tetap membawa maksud yang sama : Virusul.

7. Komputer Menjadi Gila

Hal ini banyak terjadi. Tiba-tiba komputer anda menghantar emel kepada kawan-kawan dan anda dimaki oleh mereka tanpa anda mengetahui puncanya. Jangan menangis apabila dimarahi sebegitu rupa tetapi alihkan kemarahan anda pada komputer anda. Jangan menghantar komputer anda ke Hospital Bahagia walaupun beliau sudah gila, tetapi scan lah komputer anda dengan perisian anti-virusul terkini.

Wednesday, August 10, 2011

movie review : tactical force



Cerita nie aku rasa takde tayang kat Malaysia kot. Kenapa? Yang tu kita taktau. Mengisahkan tentang sekumpulan SWAT diketuai Kapten Tate (Steve Austin!) yang bangang dan susah diajar. Walaupun kejayaan operasi mereka adalah 100% tetapi cara mereka amatlah tidak digemari oleh pegawai atasan kerana menyebabkan kemusnahan yang banyak dan membahayakan nyawa orang awam.

Pada suatu hari yang indah, mereka telah mengadakan latihan di sebuah kilang lama kot. Tanpa mereka ketahui, pada masa itu juga berlaku urusniaga antara sekumpulan samseng Russia dan samdol Italy. Pada masa ini samseng KL iaitu Shark telah pun mati di tangan Dragon. Ok aku bergurau. Masalah bermula apabila Kapten Tate dan geng telah terperangkap di celah-celah gengster tersebut. Lebih memburukkan keadaan apabila mereka hanya dilengkapi peluru getah kerana mereka hanya menjalankan latihan dan tidak berniat untuk bertempur apatah lagi membatalkan puasa.

Apa yang dicari oleh samseng-samseng berkenaan di kilang tersebut? Haa sekali lagi aku berjaya memasukkan unsur-unsur saspen dalam cerita aku. Siapakah Kenny dalam cerita ini? Adakah beliau syaitan yang terlepas ataupun beliau anak Kenny Rogers? Adakah Kapten Tate sempat untuk berbuka puasa bersama-sama The Rock? Untuk mengetahui kesudahan cerita ini kome boleh download kat sini. Ini versi Blue-Ray. Aku memang mementingkan kualiti.

Bagi aku cerita nie boleh tahan. Cuma part bergaduh macam tak berapa real dan Kapten Tate masih suka bergusti. Ada beberapa babak yang agak bangang dan tak masuk akal. Paling aku tak puas hati sebab benda yang samseng-samseng ni dok berebut. Demmit!

Nak bintang? aku bagi 3/5. Banyak yang aku tak puas hati.


ape lagi yang mike tak puas hati?? cer kabo..cer kabo..

Monday, August 9, 2010

Konvo UKM




Ahad yg lepas,aku telah diajak ke UKM. member aku kt matrik dah grade, sebab dia 3tahun gk. jeles gk la tgk org da konvo nie, aku nie ada setahun lg kt sini. malang btl makhluk ajaib yg beria2 mengajak dtg tu tidak memunculkan dirinya..xpe la,bz ngan family kot..nasib bek ada lg member2 len yg grade jgk..berbaloi gk la dtg drpd jauh..




Nie sume member2 aku ms kt matrik dlu..dari kiri zam, cincau, wan mer dan aku. zam dan cincau dah selamat menamatkan pengajian depa. wan mer plk taun dpn sama cm aku, sebab dia budak akaun. tgk org konvo nie btl2 menaikkan semangat aku utk bt yg terbaik nnt.xsabar2 nk pakai jubah konvo..huhu